torsdag 3 september 2015

Strypa frånluften från badrummet.

Jag är en stor anhängare av att bestämma själv. Kvällen har jag ägnat mig åt att försöka komma fram till om vi behöver kunna strypa badrummets frånluft.

Min teori är att det kan bli för mycket av det goda ventilerandet på vintern, när skorstenseffekten jobbar på bra, luften är kall och torr samt vinden tar i med sin venturi-effekt.

Det blåser ofta och gärna här. I Lilla Huset kan man stänga köksfrånluften, när det friskar i går fläkten hårdare än när den är på.
Det var samma skit i lägenheten. Vinden var den som använde badrumsfläkten överlägset mest.

Jag tror vi kommer ha nytta av att kunna strypa, badrumskanalen suger riktigt ordentligt redan ikväll när det knappt blåser och är runt 12 grader ute.

Då behöver man ett spjäll. Bengt på järnaffären såg ut som en fågelholk när jag sade att jag ville ha ett spjäll till 125 mm spiro. Inget ovanligt i och för sig. Hem och leta på internätet.

Jag såg ett skjutspjäll i min hjärna. Justeras manuellt, går att rengöra kanalen. Kanske tar i dassaholken i ytterläget.




Hittade till slut en leverantör, Städmaskinshuset. Måtten ser ut att passa spiro.

Vridventiler verkar suga, stryper inget vidare, mest allt eller inget. Går inte rengöra kanalen heller.



Sedan finns det IRIS ventiler också. Ger minst turbulens (ljud), men kanske är struligt att montera på en arm så man kan reglera manuellt när man vill? Dom ser ut att ställas i ett läge med en skruv.



Jag vill ju styra luftflödet så det går in genom toalocket, inte tjuvläcka i en massa springor. Med iris blir det lite struligare att få ut justeringsarmen ur dassaholken.

Jag får fundera på vilken som är mest lättinstallerad.'

Hittade en annan leverantör som definitivt ser ut att passa spiro, Ventonova.
Fyy fan, skjutspjäll är ju mer än dubbelt så dyrt som iris. 644 kr mot 236.

Lindab kan visst också skita fram skjutspjäll under kodnamnet SKMTR.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar