onsdag 14 oktober 2015

Ett pliktskyldigt inlägg

Inte sugen på att skriva något. Så här långt kom vi med kaklet igår. Jag fick för mig att jag tvunget skulle tvinga mamma att se Mad Max, så vi avbröt arbetet vid lunch.



Idag blev det klart. Det finns säkert nåt fiffigt verktyg för att göra hål i kakel. Jag borrade bara 5 mm hål tätt, tätt med betongborr utan slag och knäckte ut en rundel.



Nu är nästa steg att bestämma fogen.



Det blir förmodligen några skåp där vi lämnat utan kakel. Väntar med den biten.



VVS-Rikard kommer imorgon och hjälper mig med pannan. Jag tänkte jag skulle förbereda och bygga en ramp, sen ledde en sak till en annan.



Gick rätt bra att flytta aset. Imorgon går sista biten som en dans.

/Peter

2 kommentarer:

  1. Hur går tankarna angående att sätta för putsen i badrummet? Borde det inte vara en risk att sätta för det då andningen kan påverkas och ni inte har någon möjlighet att kontrollera eller komma åt putsen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, det är väl inte konstigare än att fuktspärra väggen i ett "vanligt" reglat hus?
      Jag har svårt och tänka mig att ett halmhus är särskilt mycket känsligare än vilket hus som helst byggt av organiska material.
      Att täta väggen totalt inåt med plastmattor skulle jag kunna tänka mig är befattat med en mindre risk än att låta "fuktbomberna" man producerar i ett badrum gå ut i ytterväggens halmisolering.
      I resten av huset kommer vi nog nöja oss med en eller två strykningar kokt linolja för att få insidan av ytterväggarna tätare än utsidan.

      /Peter

      Radera