lördag 17 oktober 2015

Fogat kakel, finputsat en vägg

På förmiddagen fogade vi kaklet. Det blev den ljusgråaste fogen. Vet inte om jag tyckte det var ett så kul jobb, men det var i vart fall inte så svårt.



Det var mycket torkande av fogsmet och mycket bytande av vatten. Fanns bra filmer på Youtube om hur man skulle göra.



Jag är nöjd med resultatet. Förutom bakom elementen är det här de första ytorna som är klara inomhus.



Tror nog både mor och jag var lite sega efter lunchen, men vi gav oss på att finputsa en vägg i badrummet också.

Recept:
6 delar sand
1 del lera
1/2 del hampaisolering
1/2 del cellulosaisolering



Nöjd med resultatet här också! Ska masa mig ut om några timmar och kolla så det inte blivit några
sprickor som behöver tryckas igen.

Vi körde med rivbräda som ytfinish. Jag vill ha väggarna inomhus släta, men inte för släta. Så jag köpte 3 st av Biltemas minsta rivbräda. Så slipper jag, Annika om mamma kivas om en och samma.



Vi vill ju att putsen ska gå lika långt ner som kaklet. För att putsen ska hugga någorlunda på golvmattans uppvik körde vi med självhäftande vävtejp för gipsskivor.



Sedan ställde vi en någorlunda rak brädlapp under som vi putsade mot. Som när man sätter första raden kakel.

/Peter

2 kommentarer: