måndag 12 oktober 2015

Kakelmys

Var hos Tommy efter jobbet igår och lånade grejer för att sätta kakel. Det var inte mycket verktyg, men det är svårt att veta ibland när man ger sig på nåt nytt.

Någon hade klippt hörnet på ett av hans hus med en lastbil. Han var relativt nöjd med putslagningen, och det tycker jag han har all rätt att vara.
Stora putsprofiler är inte helt lätt. Särskilt inte hörn.



De många valens diktatur. Ljusgrå, mörkgrå, deppressionsgrå eller antracitgrå fog? För att inte tala om de fogar som inte fanns hemma. En annan dag.



Det sägs att man ska börja med att dra en baslinje 8 cm från golvet med en laser. Gjorde det.

Sen sägs det att man pallar upp en regel i nämnda nivå och ställer första raden kakel på så det blir rakt. Gjorde det.

Sen sägs det att man ska hitta en mittlinje och se till att få lagom med kakel mot bägge väggarna.
Sket i det. Började i vänstra hörnet istället. Fick jag ångra några varv längre upp när väggen började luta utåt.



Det slutade i den vanliga arbetsordningen. Jag mäter, kapar, borrar och styr upp, Mamma gör det som syns.



Börja på nästa vägg. Vis av erfarenheten börjar jag i centrum av fönstret så jag får kapa lika mycket på bägge sidor. Kollade noga att det inte blev nån skitstump kvar i hörnen på typ 2 cm.



Så långt hann vi. Går inte längre upp på högra väggen då vi inte är på det klara med hur vi ska göra med skåp och speglar än.



Next day we'll be much better aat laying kakel, ooooh. Oooooooohhhh minimoniminomimoooo...

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar