tisdag 10 november 2015

Träflislera

Jag grät till mig en skopa träflis igår. Idag provade mor och jag att göra träflislera att fylla en innervägg med. De andra väggarna har vi fyllt med lerbruk och gjort massiva.

Det blir ett helvetiskt värmemagasin, men det är också helvetiskt jobbigt att släpa alla dessa ton fram och tillbaka.

En vägg på övervåningen fegar jag på och vågar inte göra massiv, den har ingen bärande vägg under sig. Det är 7 m2, ska man skaffa fram cellulosa eller lin att fylla den med överstiger frakten varorna värde. 400 kr isolering för 500 kr frakt känns ovärt, tycker vi.

Jag är livrädd för brand, så jag ville inte isolera med sågspån heller.

Slutade med att vi provade ovan nämnda träflis. Jag är redan helfrälst, och har en lätt ångest över att vi inte provade detta tidigare.



Det är hyfsat lätt att köra i blandaren, 10 liter lera till 80 liter flis. Vi provade att ha i en del sand först också, men upplevde det gjorde blandningen för lös för våra syften.

Utan sand kunde man plocka delar av formen direkt, så att avfuktaren kommer åt.



Man kan lätt bära 40 liter åt gången, och det är smidigt att fylla i. En person håller en skiva som "tratt" medans en annan häller i en 20-litershink i formen.

Stampa ner med en plankstump och upprepa.

Ska bli intressant att se hur den beter sig under torkningen.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar