torsdag 10 december 2015

Börjat utstockning på nästa rum.

Har tröttnat lite på det här med bloggande. Här är ett litet pyssel som kommit igång sen sist i alla fall.

Skit rinner neråt. så vi har beslutat oss för att göra klart övervåningen först. Vi började grovputsa det extra sovrummet förra helgen,



Kanske skrivit det innan, men jag vill ha planare väggar inomhus, så lister och sånt passar bättre. Utomhus tycker jag inte plana väggar fyller någon funktion alls.

Skruvar fast läkt som putsguider utanpå lattorna. Då blir utstockningen ungefär 35 mm tjock.
Sedan smetar man in sidorna i hålet som blir kvar och fyller upp med mer puts. då blir det inte alltför mycket sprickor just där.

Skitsamma kanske. Sprickor blir det ju en massa ändå.



För att det ska täta bra mot taket drar jag ner duken typ 15 cm. Man behöver putsa slätt bakom först så det blir någorlunda stumt för utstockningen.



Lade större delen av en dag på att förbereda väggen. Putsa halmen med vinkelslip, putsa bakom duken, sätta upp putsguider och sånt tråk. Sen lyckades jag och mor putsa en hyfsad bit i tisdags.



Dags för avfuktaren att ta över medans vi åker på en kortsemester. 70% relativ luftfuktighet att kämpa med.



Jag väntar med att forma hörnet runt fönster tills det torkat lite. Går snabbare då.



Drypande fukt efter en dags putsande. Ställer avfuktaren så den blåser mot fönstret.



/Peter

3 kommentarer:

  1. Åh, sluta nu inte blogga bara!!
    Tänker också att det måste vara en riktigt kort semester om ni ska hem och tömma avfuktaren..
    /Veronica /livetochvi

    SvaraRadera
  2. Du får tänka på oss som läser din bloggskit, ska vi inte få se färdigställandet av huset. Det vore ju trist. Själv är jag i ett evighetsrenoveringsprojekt, det är jättetråkigt numer.
    /Emil
    /Emil

    SvaraRadera
  3. Jo, jag får ju vara evigt glad att jag fortfarande tycker byggandet är roligt.

    Blir säkert nåt enstaka inlägg när man vill skryta lite extra.

    /Peter

    SvaraRadera