söndag 20 december 2015

Fungerande dass, inne!

En milstolpe, nu kan man både skita och kissa inne! Fast Annika tyckte det var för jobbigt att låsa upp dörren. Enklare att gå till utedasset.

Från 75 mm till 50 mm till 32 mm. Sen gick det att trycka på pisseslangen. Gjorde en böj så det blir ett vattenlås. Mor och far tyckte jag skulle göra böjen argare så den innehöll mindre vätska.
Kan vara en bra idé.

Bredvid syns pluggat bajs avlopp.



Bajshink på plats, bäddat med hyvelspån så de små vännerna kan landa mjukt.



Satte ett spjäll så man kan strypa badrumsventilationen på vintern, och en fläkt så man kan forcera på sommaren.
Nu ska jag bara klura ut hur jag ska bygga en modifräs att justera spjället med utan att öppna dasset.



Jag kanske ska sätta en golvlist också. Inte bestämt mig än.



En hink med spade att ha strö i ska införskaffas. Likaså någon form av karaff att spola med. Toapapper kan vara bra också.

/Peter

7 kommentarer:

  1. Stort!!! Även om det händer att jag saknar dassturerna..

    SvaraRadera
  2. Är inte det lite fjolligt att bajsa inomhus?
    /Jan & Lisa

    SvaraRadera
  3. Grattis! Har förstått att detta är en riktigt stor milstolpe ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vänta ni bara tills det går att duscha inne. Då kommer jublet inte känna några gränser...

      /Peter

      Radera
  4. Spjäll? Om jag var du skulle jag börja fundera på arduino, en sån här: http://www.ebay.co.uk/itm/MQ-2-Gas-Sensor-Module-Smoke-Hydrogen-Butane-LPG-Methane-Detector-for-Arduino-UK-/351025663287?hash=item51bac28d37:g:AzcAAMXQPatTJrfn och någon slags motorstyrning. Men det är ju bara jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fingerborg på ett kretskort, vad gör den?

      Radera
  5. alltså: ett dass utan WiFi hur kul är det?

    SvaraRadera