torsdag 24 december 2015

Mysbilder till julfrukosten.

Jag försöker akta mig för Pinterest, men nu halkade jag in på en "board" där någon samlat bilder som påminner henne om sökandet efter "The Quality Without a Name".

Den här kvalitén, vilket typ betyder att en miljö blir snudd på magisk, menar författaren Christopher Alexander att man bara kan uppnå om man inte bryr sig alls om hur bra det blir.
Man skapar inte för att visa hur bra man är, eller för att det ska bli snyggt och häftigt.

Man bara gör. Själv menar han att han bara sett två miljöer i sitt liv som verkligen lyckats fånga detta. Tycker jag låter lågt, även om det definitivt finns olika grader i helvetet.

Saker och miljöer kan ha både mer och mindre magi i sig. Dom kan vara helt sterila och livlösa också, för den delen.

Jag aktar mig för ordet döda, för är det någonting som verkligen måste finnas med för att magin ska komma så är det döden. Vi människor behöver påminnas om döden och alltings oundvikliga förfall
för att bli berörda.

Det är därför folk tjatar så mycket om att saker ska åldras vackert nu för tiden. För trettio år sen var det inne med underhållsfritt. Sen märkte man att det bara innebar att sakerna såg ut som skit när dom åldrades och dog.

Det här tycker jag är det absolut viktigaste när man skapar något. Kommer det åldras och dö med värdighet när man inte ids underhålla det längre?

Japanerna och deras anhängare pratar om wabi sabi. Det verkar vara precis samma sak. Förmodligen finns den här principen även under andra namn man kan studera och lära av.

/Peter


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar