onsdag 6 januari 2016

Dörrkarm

Annika har ifrågasatt varför jag lejer bort en del finsnickeri till Wernerssons. Jag anser att hon överskattar mitt hantverkskunnande.

Men nu skulle jag utmana mig själv och bygga en dörrkarm alldeles själv till en dörr som Skramlaren bistått oss med.

Hyvlat ner dimensionerna med pappas lilla plan och rikthyvel. Det är en otroligt bra idé att göra ämnena 20 cm längre än nödvändigt, eftersom man alltid fuckar upp ändarna när man hyvlar och fräser. 
Jag gör det i alla fall.



Det fanns ingen furu i storleken 45*95 eller större hemma i bygghandeln. Jag orkade inte beställa, så jag bestämde mig för att fula och använda gran. Det här skulle ju förmodligen gå åt helvete ändå.

Granens nackdelar är att det dels slår sig lätt, och det är ett väldigt mjukt trä förutom kvistarna som är stenhårda. Det ställer krav på att verktygen är väldigt vassa. Observera att jag inte kan nånting om detta, det är bara mina egna åsikter som mycket väl kan vara fel.
Jag har mest snickrat i gran i mina tidigare projekt eftersom det är ett väldigt lätt träslag. Bra till kajaker, paddlar och sånt när man vill jaga gram.



Faaaaan!! Jag har lånat pappas handöverfräs. Jätteroligt tills man gör ett misstag. Handöverfräsen är verkligen ett fantastiskt verktyg. När man först ser den verkar den ungefär lika användbar som ett extra rövhål på armbågen, men den är otroligt mångsidig.



Tänkte vanemässigt stämma ur för låsblecket, sen kom jag på att jag kunde pröva med fräsen istället.



Tjoff och vrom så var det färdigt.



En andra fräsning för att sänka ner blecket i liv med karmen.



Jag vet inte vad jag håller på med här. Våndas över om gångjärnen hamnar på rätt plats, förmodligen.



Slipat över bitarna med sandpapper och satt skruvat ihop den. Jag hatar att slipa. Men jag är inte tillräckligt skicklig med hyveln för att kunna skita i det.
Ligger nog kvar från träslöjden. Det var en väldig massa slipande, men man fick inte lära sig slipa verktyg.



Helt otroligt. Dörren gick att stänga utan några problem. Efter att ha lagt cirkus 10 timmar på den där karmen var jag fullt beredd på att ligga i fosterställning på golvet istället.

Tur att jag mätte dörren både uppe och nere, för den var 5 mm bredare i botten. Och 5 mm högre på vänster sida för den delen.



Skrytbild på den fog som blev bäst.



Valde att spara den gångjärnsdelen som fanns på dörren och koppla ihop med ett halvt nytt. Det märker nog ingen efter lite färg.



Vidare mot nya projekt.

/Peter


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar