söndag 7 februari 2016

Att stå emot sina perversioner

Vi tänkte ju köpa ett begagnat köp på Blocket. Men det bär emot mer och mer.

Det är nåt med plastigheten i den proffslackade MDFen som får det att vända sig i magen på mig. '
Likadant med luckorna.

Jag hatar såna där moderna gångjärn som drar igen luckorna med en ekande smäll. Ogillar rälshängda lådor, dom liksom glider för lätt. Gillar stearinsmorda trälådor bättre. Något med den mjuka lätta trögheten i rörelsen.

Annika uttrycker en böjelse åt luckor i pärlspont, något jag inte har något emot. Inte mycket sånt på Blocket dock. Där är det 80-talets kök med mjukt profilerade ekluckor som vräks ut.

Mer pärlspontkök hos fru Universum, som Anna lockat mig att börja läsa.

Sitter och läser på om att snickra ett eget istället. Jag tror att jag är skicklig nog att klara ut det, fast det blir en utmaning givetvis. Ett roligt projekt, inte säker på att jag klarar att stå emot frestelsen.

Snickeri Tallkotten är vänliga nog att bistå med vilka material man arbetar i.

"Vi brukar använda massiv Fura när vi bygger köksskåp, och på utifrån synliga delar använder vi då kvistfri Fura av högsta kvalitet, som vi limmar själva, med stående årsringar, för bästa stabilitet och minsta fuktrörelse. Invändigt i skåpen, som Bottnar, Sidor och Hyllor är av massiv helstavslimmad fura, av grönkvistkvalité, dvs med friska kvistar.Ni kan även få hela inredningen gjord av kvistfri Fura. Om ni vill ha skåp byggda av ex. ask, så går det också bra.
Vid delar av en inredning där styrka och formstabilitet krävs ärLamellträskivor lämpliga. Det är skivor med stavlimmat massivträ som är dubbelfanerat på båda sidor. De kan också användas till skåp.
Plywood används till ex. lådbottnar och skåpryggar. Plywood är tunna träskikt (fanér) som limmats ihop och de är starka.
Vi brukar använda knivskuren furuplywood i skåpryggar och lådbottnar. Då är det synliga fanéret skuret som massivträ.
Vi använder inte plastlaminat och spånskivor. Bygger man köksinredning av massivträ, plywood och lamellskivor då behöver inte köket bytas ut om 15 år, utan klarar 100 år. Dessutom höjs fastighetens värde."


Vilket leder vidare till studier i skivor, något jag inte intresserat mig så mycket för tidigare.

Bäst jag skingrar detta snusk med att sala på ytterdörrarna istället.

/Peter


7 kommentarer:

  1. Kul att du verkar följa mina internet-spår :) jag har nog kommit fram till att kompromissen får bli att bygga stomme själv men köpa lådor och luckor av t ex Tallkotten eller ännu mindre snickeri. När det gäller att komma till skott har ni snart gått om oss så jag hoppas på mycket tydliga köksbyggbilder framöver!
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såja, håll inte igen nu. Jag lär mig hellre av andras misstag än mina egna.
      Jag har bestämt mig för att övervåningen ska bli "helt" klar först, så jag kan flytta upp all skit dit istället. =)
      Ska ni köpa sån där sänksåg på skena? Känns som en investering man kan spara bra mycket tålamod på.

      /Peter

      Radera
    2. Ja du, att fixa nåt slags maskinpark står väl rätt högt på listan... Helst skulle jag gjort det innan jag sågade sönder vä pekfinger på kapsågen, men bättre sent än aldrig. Men vi är kungen och drottningen av velighet. Rikt/planhyvel, fräs med bord känns givet, men det där med sågar.. finns så många!

      Radera
    3. Det beror förstås mycket på vilka tekniker man är van vid, vilket beror på vad man har att tillgå.
      En kompis kan inte leva utan sån där bordssåg som man klyver skivor och plank med. Jag har aldrig känt behovet eftersom jag aldrig använt nån. Känner mer för ovan nämnda sänksåg. Handöverfräs kan jag inte tänka mig ett liv utan nu när jag lånat pappas vääldigt lång tid.

      /Peter

      Radera
    4. generellt skulle jag säga att bänksågen är mer användbar än sänksågen men det finns några jobb som inte alls gick bra med bordssågen (jag försökte och misslyckades) men där sänksåg med skena var klockrent. Fick jag bara ha en skulle jag välja bänksågen - lätt.

      Rikt och planhyvel vore en dröm men jag har varken pengarna eller platsen just nu :-(

      /Björn

      Radera
  2. Jag har valt en medelväg, byggt stommar i massiv trä (limfogskiva), köpt lådor på ikea för att jag vill ha lättrullande, mjukstängande lådor och så ska jag göra lådfronterna i trä. Det kan fortfarande gå åt skogen men än så länge ser det lovande ut..
    /Marete (som inte är nån finsnickare)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marete, min ledstjärna. Jag ringer och trakasserar dig med tusen frågor snart. Jag ska bara formulera dom.

      Radera