lördag 20 februari 2016

Behandlat trä som inte är vidrigt

Jag är som många andra miljömuppar militant mot tryckt virke. Varför i helvete skulle man använda något som måste deponeras i evighet och inte kan brännas eller komposteras när man är klar med det?

Det fattar väl vem som helst att det är ett tämligen avskyvärt material, och att man borde använda något annat.

Såg hur som helst detta "något annat" hos en grossist när jag kollade på skivor härom veckan.

Accoya är snabbväxande fur som är acetylerat. Det betyder typ att man picklar det i något vinägerliknande. Man kan lika gärna använda andra träslag, björk nämns som exempel.

Enligt reklamen ska det vara tämligen dött efter behandlingen och inte svälla och strula. Inte bryts det ner heller, man lämnar en garanti på 50 år i utomhusmiljö om jag förstått rätt.

Låter som ett gångbart alternativ till vindskivor, fönster och trall med mera nu när vi har huggit ner i stort sett all långsamväxande skog av hög kvalitet.

Jag har inte kollat några priser, men med tanke på att jag brände typ 4000 kr på virke till vindskivor och vattbrädor av asfint virke kan det säkert vara en ekonomiskt intressant produkt.

Läser lite i en forumtråd från 2011. Bu och bä givetvis. Nackdelarna är att det inte limmar något vidare, och det har en ful färg. Man behöver måla det.
Andra tycker det limmar helt okej.

Jag får beställa några bitar och pröva när jag beställer material till köket. Troligen ingen höjdare att laga något i vanlig fur med det då det inte rör sig i samma utsträckning.

/Peter

3 kommentarer:

  1. Trollhättan har en specialpanna för tryckt virke. Trevligt är det inte dock. Vi har kommit över en del gratis. Köpa känns inte så bra.
    /Jan

    SvaraRadera
  2. Har ni glömt hus våra förfäder inprengnerade stockarna som hade kontakt med jord eller sockel?

    SvaraRadera
  3. Har ni glömt hus våra förfäder inprengnerade stockarna som hade kontakt med jord eller sockel?

    SvaraRadera