måndag 8 februari 2016

Stora stygga sotaren

Sotarmäster i vårt område visade sig vara en pragmatisk och sympatisk person även i verkligheten.

Jag hann precis hem från Linköping och kasta i mig lite lunch innan han anlände. Till Isokern tyckte han inte det var nån mening att tända röken. "Var skulle röken kunna komma ut?"

Det blev inspektion med endoskop istället. Bra att jag var hemma. Det blev några frågetecken att räta ut med hur jag gjort anslutningen till kökspannan med stosen och lite annat, sen godkände han alltihop och vi kan börja elda.

Hurra!

Jörgen har dock stukat handen, så det dröjer nog lite. Elpatronen funkar bra, och elen är billig. Ingen stress med det.



Fick ett ryck och nätade acktanken med Annikas hjälp.



Rycket höll i sig, så den blev grundputsad också innan middag. Den fick en så härligt dominerande form där den ser ut att gå upp i taket!



Som ett skogsrå, inte lika sexig från baksidan. Man behöver ju komma åt avluftningen uppepå tanken, men jag tror allt vi fyller där med isolering ändå.

Nu gör vi inte mer med den förrns den riktiga trappan är på plats.



Daniel Wernersson var här på eftermiddagen och hade förhör om hur vi önskade oss trappan, och mätte upp utrymmet.

"Hur vill ni ha trappnosen?" "Liggande eller stående överliggare?"

Då väntar vi bara på offerten.

Annika har schellackat taken på övervåningen. Det går framåt.

/Peter

2 kommentarer:

  1. Snyggt! och gratis får en väl säga till ännu en ettapp avklarad!

    SvaraRadera
  2. Ja det går verkligen framåt nu - kul!

    SvaraRadera