torsdag 3 mars 2016

Cykellåda?

Såg en notis om en cykelförvaring i senaste numret av GDS som jag fattade tycke för.


Bild från Treesaurus.com

Helt enkelt en stor skjutlåda för cyklar. Det känns genialiskt. Cyklar är ju ting som tar vidrigt mycket plats och hakar fast i precis allting.

Jag gillar inte "walk-in" konceptet. Det tar totalt sett mer plats att gå in och hämta något än att öppna något och sträcka in en arm. Garderober och skafferier till exempel. Upp till en viss gräns, givetvis.

Jag har ägnat fem dagar åt att komma på skäl till att inte bygga ett. Det står två cyklar i Huset, och en i containern. En står hos mor och far.

Saken är den att vi just nu har lite ont om plats. Containern är full, och Huset är fullt. Visst, snart är övervåningen beboelig och vi kan flytta upp skit dit igen. Containern skulle säkert må bra av en rensning.
Men jag vill ändå inte använda Huset som cykelskjul när det är klart, och containern ska rationaliseras bort i framtiden.

Jag ska se om jag kan lindra behovet genom att göra en ritning på åbäket. Treesaurus påstår att den där modellen tar fyra cyklar! Hur?! Den är ju bara en meter bred. Ställer jag elcyklarna, som dock är extrautrustade med korgar och skit skavfötters, tar de upp 85 cm.

Mutter mutter.

Men först, Annikas sjukt goda indiska lammgryta med spenat.

/Peter




6 kommentarer:

  1. Så. Nu har jag ritat och räknat lite. Det kommer ta för lång tid att bygga just nu.
    "Du kommer göra det alldeles för ordentligt." Som Annika sade.
    Sparar idén till framtiden.

    /Peter

    SvaraRadera
  2. Det kommer nog krävas ganska ordentlig skottning på vintern också för att få den att fungera då. Annars ser det ut som en riktigt snygg lösning.

    SvaraRadera
  3. Det kommer nog krävas ganska ordentlig skottning på vintern också för att få den att fungera då. Annars ser det ut som en riktigt snygg lösning.

    SvaraRadera
  4. Är det inte lättare om cyklarna står still och taket/väggarna rör sig. Typ vippar upp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan du bestämt ha rätt i. Så slipper man snöstrulet.

      Radera
  5. http://jengo.se/sv/produkter/forvaring/tradgardsforvaring/bicyclestore-cremevit-tradgards-och-cykelforvaring

    SvaraRadera