söndag 13 mars 2016

Uppdatering

Har inte känt för att skriva nåt. Men idag fick jag lite sug att skryta med diverse framsteg.

Annika har grundmålat övervåningen med äggoljetempera. Om man behöver grundmåla tvista de lärde om, men vi gjorde det utav snålhet. Färg är dyrt. 
Den här hemgjorda är billig. Knäckägg från äggindustrin vid berget, linolja av tveksam kvalitet till skänks från Björn och lera som pigment.



Den här väggen har jag målat. Jag är inte lika bra på kaosmönster som Annika. Ska målas över, så det är väl skit samma.



En bild från låtsas vårdag. Tror vi ska kalkputsa en del den här säsongen. Har lärt mig att älska den här fudgekulören som lerkalken har. Synd att putsa över den.



Annika har rätt. Det är bra att göra lekrummet färdigt, så jag kan hålls och snickra här. Har påbörjat jobbet med utstockningen.



Blandade en hink klister. Sen blev jag lat och sket i det.



Och det gick som det gick. Släppningar i nischen. Bara att riva ner alltihop.



Rörmokaren har varit här och proveldat kökspannan. Vi fick visst huvudbry över varför det tog sån tid för vattenmanteln att komma upp i temperatur så att laddpumpen startade. Nu vet jag varför. Systemet har helt enkelt blivit bra, det självcirkulerar när man eldar.

Det här är mycket goda nyheter, vi behöver aldrig oroa oss för strömavbrott så länge man inte eldar svinhårt! På den vecka vi eldat nu har jag inte hört laddpumpen starta en enda gång.



Uälk! Jag måste flytta på fasaden för att kunna utstocka hela rummet.



Annika grundmålar lunettens nisch.



Jag lämnar hörnen blottade. tänkte prova att lägga golvet härinne med vattenpass istället för med laser.



Lite chockartat var att fina trappan kom på plats i fredags. Trodde det skulle dröja åtminstone två månader till! En trevlig överraskning att komma hem till efter en hård bortavecka i Karlskoga.



Jag har ingen användning för konstruktionsvirke inom de närmsta åren, så byggtrappan fick bli ved. Den var ju säkert torr nu.



Vi tröttnade på all skitig papp på övervåningen. Det var ett enda lerigt sandigt skithav däruppe. Vi rev ut det och satte skogräns vid nedre änden av trappen.



Genomsiktsbilden. Dags att börja plugga på hur man slipar golv.



Gjorde en temporär vedhylla. Två fack, så ett kan acklimatisera sig medans man eldar upp det andra.



/Peter

4 kommentarer:

  1. Fin trappa! Åh ni har verkligen kommit långt ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två år sedan byggstart nu. Jag gissar på ett år till.

      Radera
  2. Bara för att jag inte bloggar längre behöver ju inte ni sluta också.

    Har ni laddpumpen styrd efter vattentemperaturen på pannan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar hur jag hittar din hetsning 2 minuter efter att jag skitit ur mig ett nytt inlägg. =)

      Jag tycker du producerat några riktigt bra inlägg på sistone. Gillade den om "Getting Shit Done".

      Laddpumpen styrs på pannans vattentemp. Men den når aldrig upp upp till de 65 grader jag satt den på.

      /Peter

      Radera