söndag 24 april 2016

Gravandens dilemma

Jag såg den här filuren kretsa över tomten för några dagar sedan. I förrgår tog Annika den här bilden
på hur en mystisk simfågel spatserade runt och bedömde odlingslådorna.

Maken satt på taknocken till Stora Huset och tog in en översikt.



Jag har aldrig sett en sådan best innan. Det är en gravand. Vanlig på kusterna, men hänger ibland vid Vänern och Vättern.

De vill ha flacka stränder med sand eller lerbankar där de kan gräva sina bogångar. Lycka till med att hitta såna längs den här klippkusten.
Då söker de sig inåt land för att hitta ett övergivet rävgryt eller liknande att ockupera.

Vi har tyvärr ingen logi att erbjuda. Idag såg jag hur de vandrade runt på en av grannarnas tomt, sökandes.

Det gör mig lite sorgsen. Jag är nog svag för ankor och änder.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar