onsdag 27 april 2016

Katthus

När vi är redo ska vi bli med katt. Jag gissar på om någon vecka. Objektet heter Måns, är åtta år och kommer inte längre överens med nuvarande familjens andra katt.

Han gillar att mysa i knät, och att mörda allt som är mindre än han själv. Precis vad vi är ute efter. 

Då vi trots allt är borta på dagarna bägge två ibland har jag börjat skissa på hur Måns ska få ett eget krypin på tomten.

Jag borde rita med bara ett takfall, men det är ju så snyggt med två... 

Kattlucka i enda gaveln, och ett fönster att spana genom på den andra. I hallen tänkte jag mig en mat och vattenavdelning. Måns är en måttfull herre, som alltid har tillgång till torrfoder hemma utan att föräta sig.

En liten skiljevägg till sovalkoven med utsikt genom fönstret.

Först tänkte jag mig en öppningsbar gavel, men det blir för trångt. Taket får bli löstagbart istället. Jag har en svag aning om hur jag ska lösa detta, trots sadeltak.
Eller så ändrar jag mig helt och kör på ett takfall istället.

70 cm isolering i golv, väggar och tak borde räcka. Förbereder med eldragning för ett lite element.

Som sagt, ett första utkast. ska sova på saken och kolla lite mer på internet innan jag bestämmer mig.

/Peter

10 kommentarer:

  1. Vi har ett krypin som inte används.
    /Jan

    SvaraRadera
  2. Haha, allt för att undvika kattingång i huset?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kunde inte hitta någon konstruktion som inte pissade in kalluft i huset. Alla var helt sinnessjukt fula också. Kanske om man har en sluss i form av förråd eller nåt påbyggt på huset.

      Radera
    2. Era väggar är väl så tjocka att de räcker till luftsluss i kattlängd? Utvändig låda är ju också en idé.. tänkte jag göra på mitt överarbetade hönshus faktiskt! Som kanske blir klart nån gång i år...

      Radera
  3. På såna mindre byggnader (typ dass, vedbod, katthus) tänker jag att det kan vara ganska fint med ett takfall?
    /Syster Yster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag kommer nog rita om det i helgen.
      Beställt glas till fönster igår iaf.

      Radera
  4. Blir inte mycket plats över för Måns med den isoleringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ende i hushållet som har passivhusstandard ser jag nu...

      Radera
  5. Dörren till katthus skall vara långt mot gaveln på ena långsidan för att inte blåst, regn och snö skall driva in och hindra katten från att krypa ihop i ett dragfritt utrymme.
    /mimmi

    SvaraRadera