torsdag 14 april 2016

Off-grids ljusnande framtid.

Bittre Mannen har sammanfattat en rapport av Nils Holgerssongruppen där de räknat på hur hushållens monopolavgifter har ökat de senaste 20 åren.
Avgifterna för el, vatten, avlopp, avfallstömning och renhållning har ökat 63% jämfört med  KPI inflationens 22%.

Det betyder alltså att det blir dyrare och dyrare att bo i Sverige. Ingen större skräll där kanske.

Som en liten anekdot bland många annonserade vår kommun just ut att avgifterna för VA och sopor skulle höjas med 10% årligen de kommande tre åren. Till att börja med.

Att de pengarna kommer gå till att underhålla infrastrukturen är väl inte särskilt troligt.

Skit samma, detta kommer förhoppningsvis leda till att den ekonomiskt sinnade delen av befolkningen kommer investera mer i off-grid lösningar.
Vilket jag ser som positivt. Då kommer dessa produkter bli billigare, och svenskarna kommer bli lite mer självständiga och resursmedvetna.
Staten och kommunerna får lite mindre makt. Kanske inte är så illa med högre priser ändå.

Det leder också till att det blir mer attraktivt att dela på monopolavgifter. Att ha privata elmätare och dela på ett abonnemang är väldigt vanligt bland bostadsrättsföreningar idag. Borde minska elkostnaden med runt en femhundring i månaden gissar jag.

Överhuvudtaget kanske det gamla goda kollektivet vädrar morgonluft.

Något jag tycker borde vara en intressant affärsidé är att bygga ett "servicehus" som en hub med vilket man erbjuder infrastruktur till ett antal hyresgäster i hus på hjul.
Givetvis bor man själv i ett hus på hjul och låter hyresgästerna betala sitt uppehälle.
Servicehuset levererar vatten, el, sophämtning och avlopp ifall topografin tillåter. Ja, tillåtande topografi är nog ett krav. Att få igenom miljövänliga, billiga enskilda lösning i Sverige är inte möjligt i dagsläget. Svårt att segla under radarn med ett så stort projekt.

Servicehuset kan ha storkök/grovkök för slakt, styckning och annat kul. Uthyrning av plats för rejäla frysboxar. Ett övernattningsrum för oroade föräldrar eller barn som kommer på besök.

Att erbjuda billigare infrastruktur än kommunen borde inte vara så svårt. (Tills jag räknar på det.)

Nu minns jag, ska man få ett kollektiv att fungera måste man äta minst ett par mål i veckan gemensamt. Annars går det undantagslöst åt helfvete enligt experter på ämnet.
Kollektiv misslyckas ofta, vore kul att studera ämnet ingående någon gång. Servicehuset måste alltså ha någon form av matsal som rymmer hela gruppen.

Att få till mixen mellan gemenskap och enskildhet är en fascinerande utmaning som jag tror de flesta misslyckas med. Tänk Baskemölla till exempel, där lade man för stor vikt vid enskildheten och byggde inte in mönster som tvingade fram gemenskap.

Hoppas någon entreprenör läser det här och är galen nog att genomföra det. Jag står redo med popcornen.

Eventuellt återkommer jag i ämnet med ritningar. Vore en kul övning att rita större infrastruktur.

/Peter





9 kommentarer:

  1. har du läst ekobyboken? ett litet tips bara som tar upp mycket av dina tankar om kollektivet. (där under B:et på framsidan kan du skåda ett känt halmhus också)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror Annika lånade den för ett tag sen. Jag kollade dock bara på bilderna...

      /Peter

      Radera
  2. Ett kollektiv är ett litet samhälle. Ingen gemensamhetstvång för funktionen där. Tror snarare att tvingande strukturer är kontraproduktivt. Frihet är att få göra det man vill. Föränding skapar utveckling och den skapas ofta av de som orkar simma motströms. Jag har ett utmärkt exempel. Regeringen i Estland tyckte de fick in för lite pengar på böter så de höjde beloppen. Då blev Esterna helt plötsligt goda människor. Om jag skulle påtvingas sophämtning skulle jag sannolikt bli en sämre människa. Ska jag kunna fylla en tunna måste jag köpa så kallat skräp av grannarna eller fylla den med sådant som egetligen ska källsorteras. Jag hoppas att monopolstrukturerna havererar snart. Att det kommer något annat. Å andra sidan blir det dyrare för den enskilda ju fler som hoppar av. I alla fall i teorin.
    /Jan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tvång var ett dåligt ord att använda. Dock är det väldigt effektivt att uppmuntra olika beteenden med arkitektur.
      Tänk på hur man känner sig i ett miljonprogram. Rotlös, hjälplös, avskärmad.

      /Peter

      Radera
  3. Du skriver så bra och roligt! Är oerhört nöjd att jag hittat er blogg. spännande bygge och bra tankar - fortsätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så väldigt mycket!

      /Peter

      Radera
  4. Marstorps By skrider genast till verket! Vi har pratat om att bli en slags småskalighetens riskkapitalister och kunna knoppa av en del verksamheter till andra. Då kan vi få fortsätta göra sånt vi tycker är roligt (hitta på nya saker) samtidigt som grönsakerna ändå blir odlade. Och så bygger vi en by runt omkring oss.

    Jag är generellt för växthus. Hyr ut vagnsplats i någorlunda rejält bågväxthus!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En mycket sympatisk idé. Annika pratar ibland om att vi borde byggt ett bättre Hus På Hjul och slagit upp ett växthus runt det.

      /Peter

      Radera
    2. Våra höns bor redan i en husvagn i vårt växthus under vintrarna. De verkar trivas.

      Radera