lördag 30 april 2016

Slipning av massiva grangolv.

Ber om ursäkt för den stela rubriken. För att det ska bli sökbart om någon har nytta av texten.

I måndags hyrde jag slipmaskiner till golven på övervåningen. Den här klumpen har en stor vals längst fram som man trär slippappersrullar på.

Den har även ett vred där man kan ställa hur långt hjulen fälls upp, och därmed bestämmer lite hur hårt valsen pressar mot golvet.
Jag antog att man ville ha hårdare tryck med de grövre pappren. När man sänker ner och även drar upp valsen är det pissviktigt att man rör maskinen framåt. Annars blir det gropar direkt.
Man får hålla emot ganska bra, maskinen drar som en kåt terrier. 
Jag glömde det, men det finns säkert bra filmer på Youtube där man kan få en känsla för hur fort man ska röra sig. Rätt långsamt är det i alla fall.

Ett massivt golv lägger man med kärnveden uppåt. Det innebär att varje planka buktar uppåt på mitten. Alltså är det meningslöst att slipa tvärs över, som det står att man ska göra i diverse artiklar. Då rullar bara valsen över och följer ojämnheterna.
Att slipa diagonalt två vändor kändes som en bättre taktik innan jag gick över till att slipa längs med.
Maskinen är stor, och rummen små. 

Man måste lägga startpunkten någonstans, jag valde att börja mitt på golvet och följa varje planka ut mot väggen på rummet. 
Sedan vända och slipa andra halvan på rummet. Jag fick inga problem med ojämnheter på mitten av golvet vad jag kan se. 



Annika körde "tungan" första dagen, och mamma tog den mackan andra dagen. Tungan har en rondell längst fram som man slipar längs med väggarna där inte stora maskinen kommer åt. Jag tycker mer den ser ut som en anknäbb.
Fantastisk maskin vilket som, till ett pyttegolv i ett Hus På Hjul till exempel, skulle man klara sig med enbart denna.
Vi hade några kvadratmeter där det enbart skulle gått att slipa tvärs fibrerna med den stora, där körde vi allt med anknäbben.



Jag slipade med kornstorlek 50, 80 och 120. Proffsen använder en stor rondellmaskin till sista slipningen så att golvet blir helt jämnt. Det kan säkert vara trixigt med valsmaskinen att få det helt jämnt, men det var vad som fanns att hyra här.
Det här ska ju bli skurgolv, då är det inte pissnoga tror jag. Men om golven ska lackas eller blankas på något sätt kommer säkert varje misstag synas. Finns det stor rondellmaskin, hyr den till finslipningen.

I släpljus kan jag se svaga åsar i första rummet, men jag kan inte känna dom med handen.

Det här är golv två och tre. Här ser det bra ut, tycker jag.



Hörnen får man ta med en skrapa eller en liten oscillerande trekantslip. Min hade ett lager i sulan skurit i, så jag fick krypa hem till pappa och låna hans maskin.

På den tredje dagen drog vi över med en första såpskurning. Nu är det "bara" lister och snickerier kvar på övervåningen!



Sammanfattningsvis var jag rätt orolig för det här jobbet då jag hört många historier om folk som fuckat upp det totalt, även yrkesfolk.

Glad och lättad över att det blev så bra som det blev. Var lyhörd på maskinerna, känn mycket med händerna och ta den tid det tar.

Det här var tre rum på totalt ca 40 m2. Tog två dagar utan att behöva slita ihjäl sig med kvällsjobb. Lämnade in maskinerna kl 14.30 andra dagen.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar