torsdag 5 maj 2016

Katthus

Jag börjar med ett fönster. Jag har väldigt svårt för utrymmen utan fönster, och vill inte utsätta någon annan för det heller.
Tog inga bilder på snickrandet då jag hade lite ont om tid. Fast karm med en kittad och en ruta fasthållen med lister. 
Inga riktiga fogar, skruvlimmade bara.



Nästa dag. Bråttom, skiter i att vänta en vecka på att kittet ska stelna.



Jag fattar inte att man måste torka av linsen, så alla bilder är suddiga. Grunden på själva huset.
Använder standardmått för pall 80*120 så jag inte behöver kapa så mycket. Inbillar jag mig...



Har några kasserade tuber sikaflex. Sikar alla fogar som vindtätning. Fula fula.



Vi har mer hampafibrer än vad som kommer gå åt till puts. Lika bra att isolera med det.



På med ett lock till och resa väggar. Det blev ingen ny ritning, det här ser hyfsat ut. Eftersom huset är 80 brett siktar jag på att totalhöjden också ska bli 80 cm.



Innerväggar, och reglat upp för kattluckan.



Någons hus brinner upp inne i byn. Förbannat tråkigt.



Snabbspolning till dag 2. Fönstret har fått torka i två dagar. Nästa lager färg får bli på plats, någon gång. Reglade inte för fönstret, utan skruvade fast det rakt i skivorna. Karmen är lika tjock som reglarna ändå.

Tog en bit dörrbleck till fönstret. Ser nättare ut. Försökte skita i det, men jag klarade inte av det. Luckan var vidrigt fipplig att montera. Förstår varför den kostade 160 kr.

Isolerat väggarna och avslutat med glespanel runt så det finns nåt att lägga en tätningslist på. Taket måste ju bli öppningsbart så det går att städa.



Gjort en ram till taket och skruvat på skiva. Gör en konstruktion med luftat utrymme mellan för att styva upp konstruktionen, skivorna är bara 4 mm.
En rad hål med nät i under och ovankant på nedre skivan blir ventilation.



Nytt hopp till dag tre... Isolerat och gett locket ett undertak. Hängt på det i gångjärn. Kvarblivet syllgummi från Stora Huset till tätning.

Brädläkt som foder och knutar.



Locket är inte gerat som jag borde gjort. Orkade inte. Lurar ögat med skivorna som utgör panel istället så det ser rakt ut.
Hade kvar större delen av en rulle papp från när vi byggde dasset. Fuskar och skiter i yttertak.



På plats! "Äntligen har vi fått ett bogvisir, så det ser ut som en riktig husvagn." Som Annika sa.



Kvar är att fixa landgång upp till luckan. Och en mysig filt. Och matskålar.

Jag har inte satt in någon innervägg så det blir hall/matrum och sovrum. Borde jag det?

/Peter

2 kommentarer:

  1. Häftigt katthus!! Vi har haft en gammal rävlya från en nedlagd rävfarm för katterna att krypa in i, men inte dög den trots mysig filt och lite isolering, den ena sitter ibland i den yttre delen när det regnar och hon väntar på att få komma in... De är mest i grannarnas uthus i höet eller inne hemma. Hoppas kissemissen gillar, de är kräsna och gör lite som de vill de där katterna! Strunt i innerväggen tror jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det lär väl bli som vanligt med katter. En kartong eller utrymmet under vagnen smäller säkert högre.

      /Peter

      Radera