torsdag 12 maj 2016

Puts, puts och kletig leca.

Väntade på att en kille som bygger halmhus utanför Linköping skulle komma och känna lite på att finputsa med kalkputs.

Då fick jag upp den där spegeln jag retat mig på, och reglagedosan till golvvärmen. Annika ville ha en helkroppsspegel i badrummet. Trots världens största badrum var den vettigaste platsen att klämma in den på över dasset. 
Jag vet inte om det betyder att vi planerat badrummet väl, eller inte.



Nästa stora punkt i projektet är att kalkputsa östergaveln. Då måste jag putsa grunden först. Det är i alla fall väldigt lätt att riva ihop den med den gamla putsen.
Jag lägger strukturen med kalkborste.



Jag putsar grunden ganska ojämnt. Tycker det funkar bra, alltid lurar det någon. Kul hur mycket bättre jag blivit mot senast jag gjorde det här jobbet för ett och ett halvt år sen.



Jag är något av en control freak, men jag tycker Linköpingskillen gjorde ett bra jobb. Går inte att se någon skillnad mot det som jag putsat.
Skulle aldrig kunna ha en kurs med sju pers som springer runt och kladdar hejvilt.

Den här väggen är en utmaning för mig. Jag jobbar bäst mellan halv sju och elva på morgonen, den här väggen kan jag inte ge mig på förrns klockan ett då den hamnat i skugga.



Jag känner mig väldigt lyckosam som kunde suga tre veckors semester nu i maj. Den här veckan när körsbär och päron blommar är lätt min favoritvecka på hela året. Nu börjar äppelträden blanda sig i färgpaletten.
Vi har ju så sjukt mycket körsbärsträd runt tomten , man storknar nästan av blomdoften på kvällen.
Förra året åt jag körsbär varje dag i två månader.



Projektet innan var att jämna av golvet i lekrummet inför lergolvsläggningen. Jag provade att gjuta det med lerbunden leca.
Andra dagen blandade jag i kalk också, efter en vattenolycka när rörmokaren luftade elementen. Stod med en nerblöt kalksäck som behövde användas till något.



Jag ska försöka studera den där amerikanska Shakersekten lite mer. Jag börjar verkligen förstå deras smått maniska användande av pinnlister.



Den stora planen är att lecan ska ha torkat när jag kalkputsat väggen. När golvet sedan är lagt kommer väggen ha karbonatiserat och vara redo för målning. I teorin då.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar