onsdag 25 maj 2016

Semesterjobb

Det flyter ihop lite när man mest glider omkring hemma och pysslar så här några veckor. Västergaveln har blivit kalkputsad, vilket var en målsättning. 
Annika har målat om vattbrädor och vindskivor när ställningen ändå står där. Så tar det två år till innan vi behöver tänka på det igen.

Jag har beställt fasadfärg, det blev Målarkalks sandkalk. Ska vara lite gråare i nyansen, inte chockvit. 
Vi tänkte kalkvattna först, men jag ville ha med lite ballast i färgen också av någon anledning.

Nästa projekt är att lägga första lagret av lergolvet i lekrummet. Jag tänkte lägga två lager med 3 cm i varje så det inte spricker så förbannat. 
Men jag måste ha mätt helt hejdlöst fel när jag lade ut lecakletet, det där lerlagret är inte 3 cm i mitten av rummet. Närmare sju. Djefla skit. Så kul är det inte att bära puts.

Kanske skulle hyra en laser till nästa lager ändå. Det är ju på det lagret det gäller.



Annika har gett tröskeln till badrummet lite uppmärksamhet. Gillar hur plastmattan, lerputsen, kaklet, dörren och tröskeln funkar ihop.



Idag tapetserade vi sista väggen på övervåningen. Skönt. Jag tycker inte tapetsering är särskilt betungande, men rätt tråkigt.
Utsikt från soffan, som nu står på sin slutgiltiga plats. Här kommer jag ligga många timmar och fisa i framtiden.



Det här skrymslet mellan skorstenen och pelaren retar mig. Jag vill göra något med det.



Den här bokhyllan har jag fulat ihop också. Inte en enda ordentlig fog, bara skruv rätt igenom. Jag skäms nästan. Men såna där limfogskivor var fantastiskt trevligt att jobba med.
Jag tyckte min design andades väl mycket Billy-bokhylla först, men spindligheten passar bra i det där trånga hörnet när den väl stod på plats.



Ja, en bild på trängslen. Återigen från mitt soffhörn. Bokhyllan blev av en slump bara 20 cm djup, då jag köpte fel skivor. Tur det, ser ut att passa.



Utsikt från Annikarummet mot Lilla Huset.



Nästa steg på ovanvåningen är att klura ut det där skorstenskrymslet och sedan sätta lister och foder.
Mätte ut mängden list, fy fan vad mycket det blev till ett enda litet rum.

/Peter

2 kommentarer:

  1. Kan du inte göra små lerpyramider på hela golvet som djupreferens? Passa in och sen köra över och blanda in. Skitsvårt att lägga golv utan.
    Eller ha en bräda som är lika bred som golvet och lägga kanterna först. Sen ha brädan som referens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte göra det på nästa lager. Insett mina begränsningar.

      Radera